Een artikel in de krant behandelt het onderwerp. Het is niet
zo dat de tanden van de huidige jeugd slechter zijn, nee, de mogelijkheden van
de orthodontist zijn ruimer, het is beter voor het gebit, enzovoort. Een
overduidelijk geval van marketing. Want een grote beroepsgroep moet aan het
werk blijven en heeft het gemunt op het rechtzetten van elke tand. Maar deze
eenzijdige visie leidt tot een onpersoonlijke scheefgroei van ieder eenzelfde
gebit.
Als de televisie ons een kijkje biedt op de vorige eeuw, dan
zie je de jonge mens van toen met een karakteristiek gebit. Toen mocht het nog,
een tandje scheef, een spleetje ertussen of gewoon rechttoe rechtaan volgens
een geheel eigen patroon. Het gaf het gezicht body, het maakte de mensen
duidelijk en herkenbaar. Tegenwoordig trekt men de tanden gelikt in het gelid,
geijkt volgens een cosmetische standaard, bedacht in een vakkundig lab.
Is het persoonlijke gebit nog wel van deze tijd? Ik denk van
wel. Want in deze tijden van stijgende zorgkosten vraagt het collectieve
bewustzijn ons gezond te wegen. Prioriteit weg van cosmetische zorg, de balans
slaat door ten gunste van noodzakelijke zorg en kwaliteit van leven.
Anders gezegd: de schoonheidsbeugel zal
uiteindelijk de tand des tijds niet kunnen doorstaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten