donderdag 22 november 2012

Verstand

Nu ik de magische grens van vijftig gepasseerd ben, mag ik stiekem hopen dat de jaren van het verstand gekomen zijn. Maar ik word al snel pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt. Tijdens het happen in een onnozel gerechtje kraakt er iets hards tussen mijn kiezen. Kan niets anders dan het allerachterste exemplaar zijn dat al sinds geruime tijd niet meer lekker in zijn vel zit. Dat wil zeggen, met het puntje van mijn tong voel ik waar het ongerief vandaan komt. En alsof de duivel ermee speelt begint het na enige dagen te zeuren. Ik consulteer mijn tandarts en maak een afspraak. Een geruststellend idee, geen centje pijn.
Als ik in de stoel naast de vervaarlijke boren zit, borrelt er plots een doemscenario op. Een woest ploeterende kaakchirurg verschijnt voor mijn geestesoog. Ik word een tikkeltje nerveus, maar gelukkig komt spoedig de bevrijding. De tandarts inspecteert het ongerief en verklaart enthousiast dat de rotzak eigenhandig verwijderd kan worden. Ik laat snel het achterste van mijn tong zien en maak ruim baan voor tang, beitel, hamer, sikkel en wat kies meer zij. Na flink wat trek- en duwwerk geeft de boosdoener de geest. Dat had ik althans gehoopt, de wortel van het kwaad zit nog stevig op zijn plaats. Na nog een kwartiertje sjorren – ‘Geef mij even de tandvleesschaar!’ – staakt het tandheelkundige team de bloederige strijd. Ik krijg alsnog het vooruitzicht van de kaakchirurg voorgeschoteld, doch bedank vriendelijk voor de eer. Ik zie er geen gat in, keer met het verstand op nul huiswaarts, slik een gezonde dosis pijnstillers en zoek de frisse buitenlucht op. Even een ommetje maken… op mijn tandvlees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten