dinsdag 15 januari 2013

Kiplekker


Bio schaadt milieu, zo luidt de kop van het artikel dat een facebookvriend triomfantelijk plaatst. Zie je wel, de milieuwaan aan de kaak gesteld. Beter plof dan bio.
Met biologisch boeren heb je meer voedsel nodig en stoot je meer broeikasgas uit per kilo product, zo stelt men in het artikel vast. Ik geloof het niet alleen, het lijkt me ook logisch. De dieren hebben immers meer ruimte nodig, ze leven bovendien langer dus eten ze bijgevolg ook meer. Enzovoort.
Als het alleen om uitstoot en grondstoffen gaat, akkoord. Prefereer plof.
Maar er is wat mij betreft een belangrijker reden om de plofkip te mijden, en wel het dierwaardig bestaan. Een dier heeft net zoals elk mens recht op een aangenaam leven, zo zegt mijn morele intuïtie. Dieren zijn er niet louter voor de mens (zoals het geperverteerde christelijke concept ons leert), maar hebben ook een waarde in zichzelf. En die waarde dienen we te respecteren door het dier goed te behandelen alvorens we het consumeren. De kip smaakt pas echt lekker als het dier zich gedurende zijn leven kiplekker heeft kunnen voelen. Willen we bovendien werkelijk iets doen aan het terugdringen van broeikasgas en verspilling van voedsel, eet gerust minder vlees. Dan is de biologische kip pas op zijn allerlekkerst.


2 opmerkingen:

  1. Ben ik helemaal met je eens Frank. Kippen en andere dieren moeten lekker vrij kunnen rondlopen. Dan is de smaak absoluut beter, wij letten daar ook op. Waarmee ik het niet eens ben is dat biogewassen worden geteeld voor autobrandstof. Dit gaat immers ten koste van de voedselproductie. Maar dat is een heel andere discussie.
    Groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja Frank goed geschreven.
    ik ben het helemaal met je eens!
    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen