zondag 14 april 2013

Vouwblaadjes



Afgelopen weekend opende het Rijksmuseum na een verbouwing van tien jaar weer zijn poorten voor het geduldig wachtend publiek. Liefhebbers van geschiedenis kunnen weer heerlijk hun hart ophalen aan de vele waardevolle objecten van nationale importantie. Van de boekenkist van Hugo de Groot tot het zwaard van Johan van Oldenbarnevelt. En om het kort te maken, als hoogtepunt het pronkstuk dat de Nachtwacht heet. Kunstliefhebbers zullen massaal toestromen om diverse schatten uit de Gouden Eeuw in alle glorie te bewonderen. Zelf ben ik ook benieuwd naar het museum, moet bekennen dat ik er nog nooit geweest ben. Op een stille dag in het najaar, als de eerste toeristische golf voorbij is, dan staat een dagje Rijks op mijn programma. Reken maar.
Tot die tijd bewonder ik toeristisch Limburg. Uiteraard volop genieten van de natuurpracht, gelardeerd met een blik op ons culturele erfgoed. Musea te over in onze streek die een bezoek meer dan waard zijn. Alleen dat museum in Venlo laat ik even links liggen, want het is onlangs zwaar gedupeerd. Rovers ontvreemdden vier kunstwerken met een waarde van ruim een miljoen. Vier witte objecten die mij deden denken aan een beginnerscursus origami. Een verzameling vouwblaadjes zoals we die plachten te maken op de kleuterschool: vierkantje diagonaal vouwen, punten naar het midden, geheime boodschappen verstopt achter cijfers een tot en met acht.
Ik verbaas me soms over wat mensen als kunst zien. Wie is Bang voor Rood, Geel en Blauw? Herinnert u het stanleymes nog dat dit object doorkliefde en de latexherstelactie die zoveel stof deed opwaaien? Ik weet dat ik een cultuurbarbaar ben, vandaar dat sommige vormen van kunst me gestolen kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten